Speedway

Speedway är en stor motorsport i Europa där de tävlande kör motorcyklar på en doserad rundbana. En speedway match kört mellan två lag där varje lag består av 7 personer. Förarna med nummer 6 och sju är reserver och tas in om det behövs. Bortalaget kör med  vit och gul huva och hemmalaget med blå och röd.

speedway

Speedway

Det första VM som kördes i speedway gick av stapeln 1936 på Wembley i London. VM pågick i många år med många framgångsrika förare men ersattes år 1995 av FIM Speedway Grand Prix.

De tre största ligorna idag körs i Polen, Sverige och England, de största förarna kör i alla tre ligorna samtidigt. Sverige har de senaste 60 åren producerat många stjärnor inom Speedway och vårat senaste stjärnskott är Tony Rickardsson som har blivit världsmästare i speedway hela 6 gånger. I det Svenska elitlaget idag är det några svenskar med men många som kör kommer från andra länder.

Speedway har de senaste 10 åren blivit en publikfest i Sverige och idag är det många som  ser på matcherna, både live och online. De flesta tävlingsbanorna idag ligger i mindre orter så som Målilla, Gislaved, Hallstavik och Eskilstuna. Detta beror mycket på att det är svårt att bygga speedway arenor i de större städerna på grund av den höga ljudnivån.

Några kända Svenska Speedwayförare är:

  • Dennis Andersson
  • Hans Danielsson
  • Ove Fundin
  • Henrik Gustafsson
  • Hans Holmqvist
  • Andreas Jonsson
  • Peter Karlsson
  • Björn Knutsson
  • Antonio Lindbäck
  • Fredrik Lindgren
  • Mikael Max
  • Gunnar Malmkvist
  • Tony Rickardsson
  • Conny Samulesson

Motorcyklar

De som kör speedway har en speciellt anpassad motorcykel som tagits fram av FIM:s ”Track Racing Technical Rules. Förut användes motorcyklar med stående motor men idag används det framförallt motorcyklar med liggande motor, enligt vissa på grund av att de är enklare att hantera. Motorcyklarna har ingen broms, drivs av ren metanol, har endast 1 växel och får maximalt väga 77 kilo.

Matcher / Heat

En match består av 14 heat plus en final, där det i varje heat tävlar 4 förare, två från varje lag. Poängfördelningen är 3 poäng för vinnaren, 2 poäng för 2:an, 1 poäng för 3:an och inga poäng till den sista. En ”femetta” betyder att endera lagets båda förare placerar sig som etta och tvåa, det vinnande laget tar därigenom 5 poäng och motståndarlaget endast 1 poäng. En femetta betyder att ett lag ökar på sin ledning med 4 poäng.

Heat 2 och 11 är ”reservheat” där reserverna får köra. De sista heaten som körs är ”nomineringsheat” och i detta heat kör de ordinarie förarna som fått ihop mest poäng. Har man tappat poäng till en lagkamrat får man bonuspoäng, anledningen till det är att inte ska tävla mot varandra inom laget. Kommer exempelvis 2 från samma lag etta och tvåa får den som kommer tvåa 1 bonuspoäng.

Då ett lag vunnit en match får de 2 poäng, blir det oavgjort får båda lagen 1 poäng och förlorar man får man 0 poäng. Det lag som i slutändan vunnit flest matcher får 1 bonuspoäng.

Bookmark the permalink.