Folkrace

Gillar du när det går fort? Då gillar du förmodligen bilar och folkrace. Förvisso är den tillåtna maxhastigheten i folkrace endast 80 km/h, men eftersom det förekommer mycket terräng och kurvor så gäller det att hålla tungan rätt i mun – åtminstone för den som kör. Och just därför att folkrace är en högst händelserik motorsport medför att åskådarna tycker det är spännande och tacksamt att observera.

Folkrace

Grundreglerna för folkrace är att tävlingsbanan måste förläggas på inhägnat område. Dessutom måste en banbesiktningsman godkänna banan innan ett folkrace kan äga rum. Ytterligare en grundregel och tradition är att alla bilar är till salu för 6500 kr efter avslutad tävling. Vad gäller avgifter för att medverka i en tävling så får dessa inte överskrida 300 kr för seniorer och 200 kr för juniorer. Redan året då man fyller 15 kan man börja tävla i juniorklass. Det är dock krav att en debutanttävling genomförs om man inte har körkort. Den som är 18 år fyllda har möjlighet att tävla i seniorklass.

Inte sällan kan man beskåda förare som kör folkrace i en ombyggd Volvo 240. Det brukar gå undan i ett rasande tempo. Volvo 240 är en slittålig bil med robust kaross. Detta till trots så behöver folkracebilar repareras ibland, bromsar behöver bytas, bilens motor behöver renoveras, ja det finns ofta saker som måste åtgärdas för att den ska fungera! Det innebär att bilen är ypperlig i samband med folkrace. Volvobilar brukar generellt sätt ha ett bra väggrepp vilket passar utmärkt med tanke på att folkrace väldigt ofta körs på banor av grus. En Volvomotor brukar dessutom vara relativt lättrimmad.

Bilarna som används i folkrace måste vara utrustade med säkerhetsbur, rallysäten och fyrpunktsbälte. Inför varje tävling måste bilarna besiktigas av en expert så att bilarna håller säkerhetskraven som ställs i reglementet. Dessutom är det höga krav på förarens utrustning. Flamsäker overall, robusta skor, handskar, skyddsluva samt en hjälm som är godkänd för folkrace. Hjälmen får bland annat inte väga mer än 1200 gram.

Bookmark the permalink.